No vaig gairebé
mai a València. Millor dit, només vaig a manifestar-me, a deixar constància que
no estic d’acord amb cap de les malifetes que fan els que ens governen a casa
nostra des de fa massa temps. A la meua edat s’està millor exiliadet al poble
on puc passejar vora un riu que cal defensar cada dia contra les estupideses
dels mateixos de sempre. Hi ha vegades, però, que no en puc fugir: la
presentació del llibre d’un amic o una exposició d’un dels pocs personatges que
ha lluitat sempre, a través del seu treball, de traure’ns de la grisalla
provinciana en què ens havíem enfonsat en l’art plàstic valencià. Manolo Boix i uns pocs noms més ens vam
traure de la pura congelació en què havia arribat l’academicisme més estantís i
mediocre. Agafar el tren i anar a València per veure una exposició de Boix em
commou, perquè no vull fer cas de les advertències d’un personatge de Contrapunt d’Aldous Huxley, que no vol que ens deixem impactar per l’art perquè
no està adulterat amb totes les incongruències de la vida real: “És possible
que siga massa veritable, pur, com aigua destil·lada”. Supose que voldrà dir
que, malgrat la voluntat de realisme, els personatges que apareixen en les
obres d’art no es recorden sobtadament de les factures que han de pagar o dels
correus que han de contestar. Per això, em dic que m’anirà bé desconnectar un
poc de la vida encara que haja de fer l’esforç d’acostar-me al cap i casal. I
es converteix en tota una experiència entrar al Claustre de l’edifici de la Nau
i topar-me amb les cinc escultures dels Borja: sant Francesc, el papa Calixt
III, Cèsar Borja, Lucrècia i el papa Alexandre VI. De sobte, me’ls trobe com si
els hagueren tret de la història perquè formen part de la vida quotidiana. Al
mateix temps, però, em sent en una altra època, amb armadures, arnesos,
cuirasses, corones, escuts d’armes i, sobretot, amb una Lucrècia que amb la
seua mà dreta s’acarona el seu pit nu i, amb l’esquerra, els genitals
rememorant la llegenda eròtica i sentimental que li han atribuït, mentre Sant
Francesc sosté una Bíbia entre les mans. Després, entre ja en l’exposició i em
trobe amb el protagonisme del color negre i l’estima de Boix per la literatura,
la història, la mitologia, la filosofia..., però sense defugir la realitat que
li ha tocat, ens ha tocat, viure. Com sempre, l’art que volia que m’allunyara
dels problemes de cada dia, acaba acostant-me’n, perquè per molta metàfora i
simbolisme, toque, encara que depurada i passada per la tècnica de l’artista,
la dura terra...
Levante, 14 d'abril de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada