Mentre lliges Primavera encesa (Bromera) de Vicent Borràs no pots deixar de
taral·lejar la lletra de la cançó de Pau
Alabajos que ha esdevingut l’himne de l’anomenada Primavera valenciana:
“nosaltres som els utòpics, idealistes, ingenus que no fan més que somiar. Però
estem farts de creuar-nos de braços mentre la terra s’afona sota els nostres
peus”. Recordes aquells dies premonitoris de tot el que passa ara i veus com
l’autor malgrat les situacions d’angoixa que planteja, a través d’alguns dels
personatges, es decanta per donar-li una oportunitat a l’esperança.
Càrregues
policials contra uns estudiants perplexos que ensenyen els llibres contra les
porres i els sorolls d’un helicòpter permanent. Un ambient que va encendre
València per uns dies i que li fa dir al cap de la policia que l’enemic és una
colla d’estudiants indignats. És en aquest ambient on Vicent Borràs trau a
passejar uns personatges que retraten la situació d’angoixa, de lluita i
d’esperança en una València malalta per la crisi. El so del plaf, de la
bufetada, contra la cara d’Àngel que s’havia quedat hipnotitzat en escodrinyar
l’escot de Nada. Ei, kabró tu de kè vas? Es rebel·la la xica contra el goril·la
amb casc antiavalots. Albert, cantant de la lluita dels setanta del segle
passat, que veu que li queden quatre pèls, però que encara creu que la cançó
havia de nàixer del cor, des del motor de les emocions, havia de passar pel cap
i acabant eixint de la pell. Ell que havia cregut que tots els somnis eren
possibles, volia veure en els xiquets del Lluís Vives una engruna d’esperança.
Piluca, una pija que ha patit una
sotragada empresarial i que es queda sense un duro, ha de fer jocs amb les mans
per pagar-li el futbol al seu fill. Sílvia, una professora d’institut que vol
deixar de ser invisible. Fran, un jove aturat per la crisi que veu tots els
funcionaris com traïdors, paràsits, malfaeners i que acaba botant-li foc a uns
emigrants que acusa de ser els causants de tots els mals que patim. Gregori
Sanç, també aturat, que recorre València perquè té vergonya de dir a casa que
no treballa i que no té altra faena que mirar els culs: “Un senyor cul, un cul
com Déu mana, a dreta i a esquerra, amunt i avall...” En definitiva, uns
personatges que encaixen perfectament en un esquema narratiu que permet plasmar
el vertigen d’aquells dies amb les frustracions, angoixes i esperances mentre
l’helicòpter de la policia sobrevola per damunt dels seus caps.
Levante, 10 de novembre de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada