dilluns, 19 de setembre del 2016

Rita Barberá o Barberà







No és fàcil de posar-se a escriure sobre Rita Barberá i no repetir tantes coses com s’han dit sobre  la senadora, quan és el tema central de tots els mitjans de comunicació d’ací i d’allà: a l’arbre caigut, tots li fan llenya. Josep Pla proposava un tema literari abans de posar-se a escriure: dibuixar amb una ratlla i mitja, el vol d’un ocell. Si nosaltres volguérem dibuixar la caiguda de Rita, el seu comportament, amb poques paraules, ho tenim fàcil, si recorreguem a les locucions. Visitem el nostre Alcover-Moll: a) Tenir tanta vergonya com una granota pèls (Empordà), o com el gos de Poma (Val.), o com es ca d’En Pinyol (Mall.): tenir molt poca vergonya o no tenir-ne gens.

Ara, però, saber qui és Rita és molt més senzill. Recorde una vegada, quan Rita era tot un mite inqüestionable, que vaig anar a fer la carrera popular Sant Silvestre que se celebra, cada any, a València, des de 1983, per commemorar les festes nadalenques i el cap d’any. Diuen que hi havia més de quinze mil corredors i l’eixida era a la porta de l’Ajuntament. Recorde que van col·locar un cadafal perquè l’alcaldessa donara l’eixida. Em vaig quedar bocabadat en veure com tothom l’aclamava i la vitorejava. Vaig intentar xiular, però: “ja pots xiular, si l’ase no vol beure¨. Vaig buscar alguna mirada de complicitat que no hi vaig trobar. Si hi havia algú que se sentia com jo, estava tan acoquinat que no deia ni mu, perquè, davant de tanta unanimitat, no gosava badar boca.


Passat el temps, i davant tot el viacrucis que pateix la senadora, em pregunte si hi ha dues Rites. I, per esbrinar-ho, me’n vaig a la Viquipèdia. I comprove que en deuen haver dues i que és qüestió d’idiomes. En la mateixa Viquipèdia, si busques Rita Barberá en l’idioma espanyol diu: “María Rita Barberá Nolla (Valencia, 16 de julio de 1948) es una política española.... Es hija de Carmen Nolla, heredera de una empresa de cerámica con prestigio internacional y José Barberá Armelles histórico periodista y político valenciano en la época franquista”. En català, però, diu: “Rita Barberà i Nolla (València, 1948 és una política valenciana, d’origen català per part de pare i mare... Filla de Josep Barberà i Armelles, un periodista falangista...”. Interessant la biografia de la Viquipèdia en espanyol que ja anuncia “el caloret" i el personatge de Xavi Castillo: “En 1973 con 25 años fue declarada "Musa del Humor" en un concurso literario instaurado por el Ayuntamiento de Valencia, la llamada Olimpiada del Humor”. Té raó Josep Pla: “les blanques quartilles perden la virginitat...” Sobretot quan, els que escriuen, ho fan des de dues realitats diferents.

Levante, 19 de setembre de 2016

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada