Hi ha maneres
diferents de pegar a fugir i buscar la frontera, a la ciutat argentina
d’Ushuaia, per a seure al voltant de la taula de les històries del petit bar
Katowice, la propietària del qual és Dominika, una polonesa. Un dels llocs
menys comuns del planeta. Els visitants de la meridional ciutat argentina i
d’aquell insòlit bar són personatges atrets pel fet fronterer. No fan tants
quilòmetres com a turistes, més aviat són gent sotmesa pel fet de trobar-se a
la vora de l’abisme. Volen evitar la multitud i viure la sensació de límit
geogràfic. Aquell bar de Dominika actua com a catalitzador d’unes forces
convergents en la nit gelada d’un extrem del món. L’escriptor, convertit en
viatger, relata els esdeveniments que succeeixen als protagonistes, uns
desplaçats de la seua vida quotidiana. Un burgés parisenc, que com l’escriptor
catòlic Léon Bloy, vol separar-se de la vida burgesa, sobretot, per una
qüestió estètica. Allò burgés li resulta fastigós. Li repugna el triomf del que
anomenem políticament correcte. Ha agafat un avió tot just el dia de Nadal,
abandonant així la vida burgesa en el moment de l’any triat per a les reunions
d’unitat i germanor hipòcrita. Què millor que passar la terrible nit de Nadal
creuant l’oceà? No pot suportar que el capità felicite el Nadal a través dels
altaveus de l’avió. Un anglés, el pare d’un xicot de Liverpol a qui els xats i
internet li han traginat la vida a través de fotos semieròtiques i textos de Nietzsche:
“la moral predominant en la societat és una eina de control en mans dels dèbils
d’esperit i que, si som verdaderament forts, poden jugar amb ella a voluntat”.
Un estudiant de química mexicà que fuig del narco. Un xilé circumspecte i
silenciós que no sabem si va o ve. La propietària del bar; el propi escriptor;
i històries dintre d’històries com una capsa russa (fabulosa la de
l’anarquista). El desencís del món del qual parlava Max Weber...
No us conte més,
llegiu Gegants de gel (edicions del Periscopi) de Joan Benesiu pseudònim
de Josep Martínez Sanchis, un professor d’institut de filosofia i
escriptor. Us trobareu com diu el seu padrí Manuel Baixauli: “ amb una
literatura ambiciosa i, alhora, plaent, on ressonen ecos de Bolaño i,
sobretot, de Sebald”. Sí té raó Baixauli: els encreuaments de Sebad, les
meditacions sobre la història, la tragèdia humana, l’escriptura de la vida
interior... I les fotografies embotides en les històries. Un llibre, d’un bon
narrador valencià, que et sorprén.
Levante, 9 de març de 2015
SEBALD
ResponEliminaGràcies. Rectifique
Elimina