L’altre dia un
professor em contava que va manar als seus alumnes que llegiren un text d’un
autor clàssic per després comentar-lo. Mentre tots estaven cara el paper,
observà com un d’ells estava atent a la pantalla del seu telèfon mòbil. Abans
de renyar-lo, el professor va tenir la sort de decidir alçar-se de la seua
poltrona, s’acostà a la taula del xicot i comprovà que estava llegint el mateix
text que llegien, en paper, els seus companys. Es tractava d’un conte del Decameró
que el jove estava visualitzant a través de la Serp blanca, una
magnifica web d’Enric Iborra on, entre altres escrits literaris, es
recullen diversos materials de la literatura universal. El professor, més que
enfadar-s’hi, se sentí satisfet, perquè va comprovar que la seua batalla a
favor de les noves tecnologies començava a donar fruits. Estava cansat de
discutir amb els companys i dir-los que el mòbil no era cap enemic que calia
prohibir als alumnes, sinó una eina molt útil que era necessari ensenyar-los a
utilitzar. Si els ensenyem, poden consultar qualsevol diccionari, qualsevol
data de qualsevol autor, escoltar un poema d’Ausiàs Marc cantat o
comentat i, per què no un bon catàleg de llibres fet per als alumnes i no per
al professor?... I és que la lectura d’avui no té res a veure amb la lectura del passat. No podem
tancar la porta a la realitat, perquè ens entrarà per la finestra. Per això, no
ens hem de limitar a prohibir que els joves naveguen, cal ensenyar-los a
navegar, perquè la xarxa és un mar turbulent d’ones i vents que per navegar-hi
necessita capità, timó, rumb...
S’ha escrit molt sobre el fet que els joves
no lligen i s’han fet un fum de propostes per fomentar la lectura. Propostes
que manta vegades no tenen en compte que, en molt poc de temps, s’ha produït
una revolució tecnològica amb efectes que encara no som capaços de captar, ni
de pair. Uns efectes que segur que seran molt més influents que els que va
produir la revolució que la invenció de la impremta va suposar i que encara és
la base del llibre d’avui. La impremta revolucionà la lectura. Eixamplà el
mercat, canvià el concepte de llegir i va fer que el lector es poguera relacionar
directament amb el text sense intermediaris. Es passà d’escoltar a llegir. Ara,
però, anem un pas més enllà: el lector té la possibilitat de dir la seua. I els
plans lectors han de tenir en compte aquests canvis. La tecnologia també pot
acostar el lector als llibres, als de sempre. Ben encaminat, un conte del Decameró
trobat en la xarxa et pot portar a buscar el llibre sencer, al darrer llibre de
Baixauli o a un bon manual de Literatura Universal. La xarxa no és un
enemic del paper, el pot reforçar.
Levante, 26 d'octubre de 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada