Fa temps que volia
llegir la novel·la d’Anna Moner, Les mans de la deixebla (Bromera), però
els llibres a casa meua fan el que els dóna la gana i apareixen i desapareixen
quan volen. Són els amos. Finalment, quan em vaig posar, em va sorprendre
l’interés d’Anna pels cossos deformes i pel costat més fosc de la recerca del
coneixement i la perfecció. No me la imaginava en una isolada alqueria de
l’horta de València en un ambient tenebrós obsedida en ficar el nas en els
cadàvers, o els vius, que li portava Zacaries, un personatge primitiu sotmés a
la seua voluntat. Després, però, em vaig adonar que Moner, a banda
d’escriptora, és artista i historiadora de l’art i que, amb una història molt
ben documentada, volia explicar com, des de Leonardo Da Vinci, havia existit la curiositat per saber com era el
cos humà per dins. Aquest interés històric queda explicat molt clarament a
través d’un personatge, Fabrizzio Scarpa, que tenia l’obsessió d’escodrinyar en
els cossos vius i morts, sense cap dubte moral, intentant saber més. Un
personatge que pertany a la generació que “mig posà fi a la tradició secular
dels anomenats barbers-cirugians, professionals de nul·la o molt precària
instrucció... Amb la reforma universitària s’aconseguí un important progrés en
la cirurgia, car aquesta va començar a recolzar-se de forma sistemàtica en
l’estudi de l’anatomia”. Brunel·la, la veritable protagonista de la novel·la,
segueix el camí d’Scarpa com una deixebla aplicada. Anna veu Brunel·la com “una
bella atroç hereva de les Gòrgones, de les Harpies, de les sirenes... figures
mitològiques que representen la fusió de la dona i la bèstia, que són
portadores de misteri”. Una bella bèstia, però il·lustrada, amb una perversió
refinada que et porta a un món voluptuós i inquietant, en una història amb un
cert sabor romàntic, històric, científic, gòtic?. Recorda el Frankenstein de Shelley? És una novel·la gòtica? Jo que
sé! Un poc de tot si voleu, perquè també ens podria recordar El Perfum de Patrick Süskind amb l’olor de sang, de mort; la sentor de
salvatgina del Josafat de Prudenci Bertrana,
amb els personatges que espien de reüll, a recer de la foscor, els silencis, el
desig, la imperfecció. Però també el sabor de la terra i del làudan: “una dolça
addicció que la proveïa de petits mossos de felicitat i l’ajudava a suportar la
profunda tristesa en què l’havia submergida la desaparició inesperada del
mestre”. I per què no també una historia d’amor?
Levante, 17 de març de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada